Een nieuwe manier om praktisch vorm te geven aan dialoog in je school
Op elke school zijn er vragen die blijven liggen onder de veelheid van dagelijkse probleemsituaties. Vaak zijn dat de grotere vragen, die het fundament vormen onder alle dagelijkse beslissingen en oordelen. Vragen die meestal geen makkelijke eenduidige oplossingen kennen en die reflectie nodig hebben. Daarom passen ze niet goed in de agenda van de reguliere overlegstructuur die al vol zit met dagelijkse probleemsituaties rond leerlingen, de sectie, het rooster, het gebouw, de lokale politiek en de buurt. De grotere vragen komen daardoor meestal niet verder dan korte gesprekjes op de gang of bij de koffieautomaat. Eigenlijk is een goed gesprek nodig, een dialoog, maar hoe doe je dat? En wanneer is daar tijd voor op een school?
Ons antwoord is om een ander gesprek te leren voeren. We hebben dat het ID-café genoemd. ID omdat we er op gericht zijn om met elkaar te spreken over wie wij zijn, waar we met elkaar voor willen staan. Café om wijsheid te delen met verhalen uit de praktijk, zoals mensen in een café elkaar verhalen over het leven vertellen.
Een ID Café wordt georganiseerd rondom een bepaald thema of een bepaalde vraagstelling. Het duurt ongeveer 1,5 uur en levert eigenlijk altijd verrassende en bruikbare resultaten op.
Meer weten?
- Lees ons artikel
- Download de flyer
- Doe mee aan een kennismakingsworkshop of schrijf je in voor een trainingsmiddag
Wil je aan de slag?
Kadans biedt scholen een oefenprogramma op maat, bestaande uit trainingsmiddagen en begeleiding van de eerste ID Cafés. Neem contact <hyperlink naar contactpagina> met ons op voor meer informatie en een offerte.
Je kunt ook meedoen aan een van onze trainingsmiddagen en daarna bepalen hoe je er op school mee aan de slag wil.